Život jako partie šachů - rozmístění a pohyb figurek

20. ledna 2014 v 3:11 | Aurélie |  Život jako partie šachů

Tak jako každá partie, tak i život se začíná s rozdáním figurek - vlastností člověka. To, jestli bude daná figurka (vlastnost) hrát, volí hráč sám. Pokud dojde na druhou stranu, tak může získat něco nového (pěšec se změní v něco významějšího - pěšet tam svou cestu končí, už nemůže jít dále rovně). Určitě je ale dobré znát podstatu figurkek, takže první představím figurky a přidám jejich význam.

Nyní jsem to pojala povahově. Další článek ale mohu vzít jinak. Záleží na nápadech. Pokud bude navazující seriál, dám do nadpisu čísla dílů.




(zleva doprava poslední řada: věž, kůň, střelec, dáma, král, střelec, kůň, věž - nad nima jsou pěšci)

Začnu nejvýznamějšími figurkami, a to králem a dámou:
KRÁL - lidské "já" - povaha člověka bez nálepek společnosti, bez ega, pravá podstata lidí. Proto je velice důležitá pro hru a jejím šachmatem hra končí - vyřaďte ze hry své "já" a můžete se sami se sebou rozloučit, protože pak už to nebudete vy. Pak už to budou jen vaše nálepky. Pohyb krále je vždy o 1 pole. Stejně jako v životě, nemůže nic uspěchat. Prává podstata lidí nerozumí špatným vlastnostem. Nechce ztratit svou originalitu. To dokazuje i to, že si od protějšího krále udržuje mezeru mininálně jednoho políčka.

DÁMA - lidské "mě" - ego, nálepka člověka. Z toho pramení pomsty, soupeření, touha po moci. To dokazuje také pohyb královny - může se hýbat nezávisle na délce dopředu, dozadu, doleva, doprava, šikmo na všechny strany. Kromě vlastností koně dokáže vše. V šachách je to velmi cenná figurka stejně jako v životě. Ovšem nesmí se to s ní přehánět, protože má tendenci podceňovat soupeře kvůli její moci. A je ve hře velkým terčem soupeře, tudíž by někdy měla být v pozadí.

STŘELEC - Jelikož se pohybuje šikmo (nevidí na svou cestu - pomyslně) do všech stran, je to symbol riskování, touze po neznámém, obcházení. Pohybem se podobná pěšci při braní figurky. Pěšec je slabá figurka, a tudíž svým činnem může mnoho ztratit a nebo i získat. A to platí i o střelci.

KŮŇ - Je to asi nejtajemnější figurka všech šachů, protože se pohybuje zcela odlišně a nejsložitěji. Nejjlehčeji proklouzne protihráči mezi prsty klidně i bez povšimnutí. Proto je to symbol tajemna, tajností, chytrosti, kreativnosti. Tento pohyb neumí ani dáma.

VĚŽ - Ta se pohybuje nahoru, dolů, doprava, doleva. Vždy jde přímo. Proto značí jasnost. Z části i upřímnost. Dále pak předvídatelnost, stejnost.

PĚŠCI - Jsou to budoucí významné figurky, které jen čekají na dokončení své cesty přes pole. Pokud chtějí být významější, musí se snažit. V životě to jsou vlastnosti, které cvikem, situacemi zdokonalujeme. Pohybují se rovně - předvídatelně (zlepším se, když se to naučím atd.) a nebo šikmo jako střelec, když berou figurku (situace, kdy je spor. To jestli vyhrajete je jiná věc.) - to pak je riskování.

Inenzita těchto vlastností se značí počtem políček, přes které posunujeme figurky. Určitá věc v životě se dá tedy znázornit v šachách, pokud budete brát figurky jako vlastnosti.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 idreamer idreamer | Web | 20. ledna 2014 v 17:14 | Reagovat

Skvělé přirovnání - opravdu skláním poklonu! Je vidět že to máš v hlavě v pořádku a navíc uvažuješ nad takovými věcmi - to se nevidí jen tak každý den! :)

2 Kačíí Kačíí | Web | 21. ledna 2014 v 9:13 | Reagovat

Teda suprově napsané :) :)
Nikdy by mě nenapdalo popsat a přirovnat figurky :)

3 Violett Violett | Web | 24. ledna 2014 v 19:46 | Reagovat

Suprové přirovnání. Taky jsem nad tim párkrát uvažovala, ale tobě to v té hlavě úžasně myslí (y) :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama