Učení

1. prosince 2013 v 3:11 | Angelique |  Psychologie - zajímavosti
Začátkem školního roku jsem si listovala učebnicí do ZSV (základy společenských věd - psychologie) a "Odmaturuj ze společenských věď" a narazila jsem na pár zajímavých článků. Jedním z nich je právě učení. Jak je učení v psychologických knížkách popsáno? Na to najdete v tomto článku odpověď. Také se tu budeme moci dočíst, jaké typy učení můžete zkusit.



Učení

  • Je to aktivní a tvořivý proces, který rozšiřuje vrozené dispozice a rozšiřuje možnost jedince. Smyslem je získání, osvojování, pozměňování a upevňování nových zkušeností a tím přizpůsobování novým situacím. Naučené je opakem vrozeného. Je to celoživotní proces.
  • Základním procesem učení je tvoření asociací, tj. spojemí mezi nejdnoduchými zážitky, vjemy a představami (patří sem také podmíněné reflexy).
  • Efektivita učení závisí zejména na vnějších podmínkách učení, momentálním psychickém stavu jedince, na charakteru a metodě učení.

Zajímavosti

  • V 60. letech se více jak polovina odborných psychologických publikací věnovala výzkumu a výkladu učení.
  • Psychologové odhadují, že až 80% poznatku si člověk osvojuje mimo školu.
  • HABITUACE - organismus se učí ignorovat známé podněty, které nemajá vážné následky (např. tikot hodin na rozdíl od zatroubení auta).

Jak je nejlepší se učit podle psychologie?

  • Lépe se učíme to, čemu dobře rozumíme, a kde jsme pochopili vztahy a souvislosti.
  • Pokud nám není něco jasné, klademe otázky - to je projev zájmu, nikoli neschopnosti.
  • K učení využíváme jak kratších, tak i delších časových úseků.
  • Vhodné je probrat učivo hned po seznáení s ním - vyhneme se tím tzv. "znovunaučení" - nezapomeneme ho.
  • Říkáme si naučenou látku nahlas.
  • Nejtěžším předmětem nezačínáme ani nekončíme.
  • Pro všechnny předměty nepoužíváme stejný postup (slovíčka potřebují něco jiného než učení fyziky).
  • Příliš hlučná "zvuková kulisa" dříve či později ruší soustředěnou pozornost, zvyšuje únavu, i když si to neuvědomujeme.
  • Je lepší si dělat přestávky - po 30 až 45 minutách. Ta by měla trvat zruba 5 minut. (není dobré při přestávce se dívat na televizi nebo polehávat)
  • Je užitečné něco při učení sem tam zakousnout - nejlepší je občerstvení s vysokou hladinou bílkovin.
  • Klaďte si při učení otázky.

Učení a pamět

Prostřednictvím výzkumu se zjistilo, že si jedinec přibližně pamatuje:
  • 20% z toho, co slyší
  • 30% z toho, co vidí v grafické podobě
  • 60-70% z toho, co současně vidí i slyší
  • 80% z toho, co vidí, slyší a hovoří o tom
  • 90% z toho, co nejen slyší a vidí, ale i aktivně vykonává


----------------------------------------------------------------------------
Zdroje:
GILLERNOVÁ I., BARIÁNEK J. Základy psychologie, sociologie. Základy společenských věd. Pro střední školy. Praha: FORTUNA, 1998
Kol. autorů. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTISS, 2004
http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDUQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.bigyzsv.wz.cz%2FPsychologie4.ppt&ei=FCCaUtD4LsOgtAaX8ICYCA&usg=AFQjCNE9DsHu1UVRRSDf0HCZtaNecKnYEw&sig2=hxssq4qAlPLNCMcs_SfgbQ&bvm=bv.57155469,d.Yms
http://www.studenta.cz/images/cms/article/00/05/10/introimage.jpg
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Ami Ami | E-mail | Web | 1. prosince 2013 v 13:27 | Reagovat

Páni, tak to je hodně zajímavé :) Vídíš, co já se tady nedozvím :-)

2 Lussy Lussy | Web | 1. prosince 2013 v 13:58 | Reagovat

No tak to já mám sice dokonalou paměť ale někdy se mi prostě vůbec nechce :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama